مصاحبه با روزنامه همشهری کیش



نسل جدید تلفن های مخابراتی در راهند.


شرکت شما اقدام به ساخت مراکز تلفن نسل جدید کرده در مورد این تجهیزات کاربردهایی توضیح دهید.

شرکت ما برای اولین بار در کشور موفق به ساخت مرکز تلفن نسل جدید شده که به تأیید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات زیرساخت و همچنین شرکت ارتباطات زیر ساخت رسیده است. این مراکز تلفن مبتنی بر نسل جدید فن آوری در جهان هستند که علاوه بر فن آوری های موجود و سنتی از فن آوری مبتنی بر شبکه IP در ساختار خود استفاده می کنند. کاربرد این مراکز تلفن در شرکت ها و سازمان هاست. البته بیشتر در سازمان های بزرگ کاربرد دارد که ساختار مخابراتی پیچیده تری دارند و نیازمند امکانات گوناگون هستند. مزیت این فن آوری نسبت به فن آوری گذشته، عبارت است از تسهیل ارتباطات درون و برون سازمانی، صرفه جویی های مستقیم و غیر مستقیم و امکان پیاده سازی امکانات سفارشی که مجموعه اینها منجر به افزایش کارآیی ارتباطات و همچینین افزایش کیفیت ارتباطات می شود. امکاناتی مانند مرکز تماس، پاسخ گویی خودکار، منوهای تعاملی صوتی، فکس مجازی، مراکز تلفن مجازی، واکنش های مبتنی بر هویت تماس گیرنده و بسیاری موارد دیگر، این یک توضیح در حد بسیار کلی، برای بیان مزایا و کاربرد های این سیستم ها بیشتر از این ها باید وارد توضیحات فنی و تخصصی شد که گمان می کنم در حوصله این مطلب نمی گنجد.


در حال حاضر آیا از سیستم ها بهره برداری شده یا در حد تولید آزمایشگاهی هستند؟

کار تیم تحقیق و توسعه ما از سال 80 آغاز شد و اولین نمونه آن در سال 83 در یکی از دانشگاه های کشور به بهره برداری رسید و تا کنون در سازمان های متعددی از قبیل سازمان های زیر مجموعه وزارت ارتباطات، برخی دانشگاه ها و سازمان های دیگر نصب شده و مورد بهره برداری قرار گرفته. بنابراین مدتهاست از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده و کاملاً عملیاتی است البته این رشته بسیار پویاست و مرتباً در حال تغییر است لذا کار تیم تحقیق و توسعه ما به طور مستمر و همیشگی ادامه دارد و طراحی ها بر اساس تحولات فناوری به روز می شوند.


درباره مراحل تولید این تجهیزات و اینکه آیا تمام آن در ایران انجام می شود؟

بله، در هر صنعتی و هر شرکتی، بسته به موضوع فعالیت آن شرکت، یک سلسله فعالیت انجام می پذیرد به عنوان نمونه از تهیه مواد اولیه گرفته تا اقداماتی که در هر مرحله برای ساخت محصول انجام می گیرد و در نهایت فروش و ارسال محصول نهایی برای مشتریان در اصطلاح مدیریتی این سلسله فعالیت ها را "فعالیت زنجیره ارزش" می نامند. در هر حلقه زنجیر، عمل انجام شده منجر به ایجاد یک میزان ارزش افزوده (ایجاد ارزش جدید) می شود بد نیست اضافه کنم شرکتی "دانش بنیان" است که شایستگی اصلی آن در دانش تخصصی باشد. برای شرکت های دانش بنیان آن قسمتی از فعالیت های زنجیره دارای اهمیت استراتژیک هستند که ربط به دانش تخصصی کمیاب یا نایاب در آن حوزه دارند لذا در این گونه شرکت ها فعالیت هایی از قبیل طراحی ها، ساخت کد ها و الگوریتم ها، طراحی مدارات و حتی ساخت فیزیکی برخی از قطعات حساس در درون شرکت انجام می شود ولی آن دسته از فعالیت های زنجیره که فاقد ارزش استراتژیک هستند از قبیل قالب گیری و ساخت فیزیکی قطعات فلزی یا الکترونیکی عمومی، به صورت برون سپاری به کارگاه ها یا کارخانه های مختلف سپرده می شوند چرا که این فعالیت ها اصولاً موجب اتلاف منابع شرکت و کاهش تمرکز آن بر روی کار هسته ای خود که همان جذب و تولید دانش است می شوند.

حالا با این مقدمه طولانی برای اینکه به پاسخ سؤال شما برگردم باید بگویم که تمام قسمت های استراتژیک تولید این تجهیزات به طور کامل در ایران توسط متخصصان ایرانی انجام می شود قسمت های غیر استراتژیک هم برخی در ایران و بدخی به دلیل اینکه از نظر اقتصادی در ایران توجیه ندارد، به کارخانه ها یا کارگاه های خارجی در آسیا برون سپاری شده است.


منظورتان از آسیا چین است؟

چین هم هست. البته یک ذهنیت غلطی در این باره وجود دارد. ببینید به عنوان مثال آیا کسی هست که اعتبار و کیفیت محصولات زیمنس آلمان یا سیسکو و یا اچ پی را قبول نداشته باشد؟ قبول دارید که این ها جزو معروف ترین و معتبرترین برندهای اروپایی و آمریکایی هستند؟ اما ساخت فیزیکی تقریباً تمامی محصولاتشان در چین انجام می شود.

پشت سوییچ ها و روترهای سیسکو و اچ پی را بخوانید و یا تلفن های دیجیتال زیمنس، عبارت ساخت چین را ملاحظه خواهید کرد یا مثلاً پردازنده های شرکت اینتل که بر روی تمام آنها عبارت ساخت مالزی یا فیلیپین را می بینید. بنابراین مهم نیست که آهن و پلاستیک دستگاه کجا ساخته شده یا برد آن کجا چاپ شده، مهم حلقه های استراتژیک زنجیره است که کجا انجام می شود و نظام و سیستم مدیریتی شرکت که  تضمین کننده کیفیت تجهیزات است.

برون سپاری به این روش امری کاملاً منطقی است و ضمناً چیزی هم از ارزش معنوی ساخت آن محصول برای کشور مادر کم نمی کند. مثلاً آیا کسی می گوید چون پشت سوییچ سیسکو نوشته ساخت چین پس سیسکو یک شرکت چینی است یا مثلاً اینتل یک شرکت مالزیایی است؟ بنابر این برخی از این حساسیت ها  مانند سؤال شما، ریشه در اطلاعات ناقص افراد در زمینه صنعت و مدیریت دارد، البته دقت کنید در چهارچوب این بحث عرض می کنم، یعنی برون سپاری فعالیت های غیر استراتژیک تولید. همانطور که فعالان این رشته می دانند، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات کشور بر روی فناوری VOIP حساسیت های فراوانی دارد.


آیا استفاده از این تجهیزات که مبتنی بر این فن آوری هستند، منافاتی با سیاست های مخابراتی کشور ندارد؟

به هیچ وجه. ببینید، آن حساسیتی که شما می فرمایید بر روی نحوه خاصی از استفاده از این فن آوری هست که مربوط به ترانزیت ترافیک مخابراتی با خارج از کشور می شود اما استفاده از مراکز تلفن نسل جدید و IP-PBX در سازمان ها، نه تنها مشکلی ندارد بلکه کاملاً در راستای سیاست های مخابراتی کشور است.


درخواستی از مسئولان یا دولت برای حمایت از صنعت خود دارید
؟

بله، می دانید که بازار صنعت هایی مانند ما در ایران عمدتاً از سازمان ها و شرکت های دولتی تشکیل شده طبعاً انتظار می رود که دولت برای تهیه تجهیزات مورد نیاز خود، حداقل در شرایط مساوی از محصولات ساخت ایران حمایت کند البته قوانین و دستورالعمل هایی درباره اولویت محصولات داخلی وجود دارد اما به طور جدی به آنها عمل نمی شود.

مشکل مهم دیگر در زمینه استفاده از تسهیلاتی است که دولت به انحای مختلف برای توسعه با حمایت از صنایع کشور اعطا می کند. مشکل عبارتست از وثیقه مورد نیاز برای اخذ تسهیلات، که به نوعی در این کار تسلسل ایجاد می کند.

این باعث شده استفاده از تسهیلات جدی در انحصار یک حلقه بسته از شرکت ها و سازمان های ثروتمند قرار گیرد که معمولاً هم شبه دولتی هستند و از آن طرف، فرصت رشد سریع از برخی صنعت های جدید – هرچند هم چشم انداز روشنی داشته باشند – گرفته شود. در جهان برای حل این مسئله راه حل هایی به کار بسته شده که مسئولان می توانند با الگو برداری از آنها یا یافتن راه های جدید، مشکل را حل کنند. البته این نیازمند یک اراده و عزم در سطح مدیران عالی کشور است.

 

منبع : روزنامه همشهری کیش / سال 1389

 


تمامی حقوق این سایت متعلق به صنایع ارتباطی آوا می باشد
www.ava.ir
© AVA Communication Industries Co.